Solex
Home Back General Manuals Technical Pictures Miscellaneous

De Solex, oftewel VeloSolex zoals de officiele naam in het Frans luidt, neemt al sinds 1948 zijn geruisloze maar belangrijke plaats in op de Nederlandse wegen. Produktie vindt plaats vanaf 1946 in Neuilly-sur-Seine onder leiding van Marcel Menneson. Het is een produkt van de carburateur- en radiateurfabriek Solex. Na prototypes (vanaf 1941) met 38cc heeft het uiteindelijke model 45cc, later groeiend tot 49cc.

In Nederland worden de eerste Solexen verkocht vanaf 1 augustus 1948 door Handelsonderneming R.S.Stokvis, die ook een produktie-licentie verwerft, uitgevoerd door Fa. Van der Heem uit Den Haag. Speciale Nederlandse aanpassingen aan het ontwerp zijn een degelijke bagagedrager, kettingkast en jasbeschermers.

In Nederland worden 3 hoofdmodellen gemaakt. Het eerste model krijgt de bijnaam 'De Zwanenhals' vanwege de ronding in de frame-buis. De opvolger -vanaf 1957- krijgt als naam 'Het Koffertje' door het gereedschapsbakje dat boven de trappers gemonteerd wordt. Bij latere modellen -vanaf 1961- wordt het gereedschap opgeborgen in een ronde trommel onder de bagagedrager. Dit model staat bekend als 'Oto' . In 1967 stopt de Nederlandse produktie. Vanaf dat moment is alleen de Franse versie 'S3800' nog leverbaar, tot in 1988 ook de Franse productie machines worden stopgezet. Volgens schattingen zijn er dan wereldwijd 6-7 miljoen Solexen verkocht waarvan 700.000 in Nederland. In de laatste fase worden nog allerlei modellen geprobeerd in diverse kleuren, verschillende wielmaten en als snorfiets variant. Dit alles om de tanende belangstelling, met als doodklap de helmplicht, te keren. Echter zonder veel succes.solex
solexolie

Na een winterslaap volgen vanaf 1993 verschillende pogingen om het unieke fietsje weer leven in te blazen. Achtereenvolgens komen we Cyklon (Hongarije) en Black 'n Roll (China) tegen, waarbij de laatste momenteel stevig aan de weg timmert. Het ontwerp blijft blijkbaar attraktief.



Enerszijds door de no-nonsens funktionaliteit van de Solex; simpel, zuinig transport met een minimum aan toeters en bellen. Met een tankje benzine rijd je de hele wereld rond met minimaal en overzichtelijk onderhoud. Een steeksleuteltje 9 is voldoende om vrijwel het hele blok demonteren.

Anderszijds gaat langzamerhand de nostalgie meespelen, waardoor de Solex ook weer attraktief wordt voor nieuwe groepen gebruikers. Want hoe kun je beter onthaasten in deze druk-druk-drukke tijden dan, zittend op je Solex, met een vaartje van maximaal 30km p/u welhaast geluidloos door het landschap te snorren.
In de prachtige uitgave 'Het Grote Solexboek' komen we nog een paar leuke feiten tegen. Wist je dat

- Er in 1964 in Nederland 394 speciale RijwielSolex Service Stations waren die, heel modern, voor standaard-reparaties vaste prijzen hanteerden.

- In 1951 bij de jaarlijkse Solex rally zich ruim 3000 aktieve toerrijders verzamelden op Schiphol voor een puzzeltocht.

- 'Op de Solex' het huisblad voor de Solex-gemeenschap, bekende medewerkers had als Simon Carmiggelt, Godfried Bomans en Annie M.G. Schmidt