Cezeta / La Boheme
Home Back General Manuals Technical Pictures Miscellaneous


Historie

Toeschouwers die de Cezeta voor het eerst in het wild zien, zijn vaak verbaasd wat daar nu wel rijdt. De barokke vormen, tesamen met het nodige chroom en de Barbie-kleuren, doen sterk denken aan de Amerikaanse 50er en 60er jaren auto's. Toch begonnen de Tsjechische CZ fabrieken reeds in 1938/39 met de ontwikkeling van een eigen scooter o.l.v. Ing. J.F. Koch. Dankzij de snelle c501    ontwikkeling van de lastechniek in die tijd, werd gekozen voor een zelfdragende carrosserie, gelast uit      staalplaat. Een constructie die  zelfs voor auto's nog weinig werd  toegepast. Motorblokken evolueerden van de 125cc CZ motor via een  150cc blok in 1950 tot het blok van  de Jawa 175 / Type 356 met  dubbele uitlaat. Vanaf 1961 werd bloktype 450 toegepast, een 9,5pk  1-cylinder 2-takt van 171,7cc met  geforceerde koeling en 1 uitlaat. Dit  blok werd in Strakonice gebouwd.

  Eromheen werd de zelfdragende carrosserie uit Ceske Budejovice  gedrapeerd. Na diverse prototypes die nog wat hoekig van vorm waren    werd uiteindelijk Type 501 uitgebracht vanaf 1955. Van dit type  werden verschillende varianten gemaakt. Vanaf 1960 vinden we Type 502,   het laatste model opnieuw in diverse variaties. Zelfs werd enige jaren een driewieler -de 505- geproduceerd. De karakteristieke ronde      vormen bleven echter steeds behouden. Vooral in de zijspanversie of met een aangekoppeld PAV 40 aanhangertje voor de grote trek vormt de  Cezeta een prachtige kombinatie. Vanwege de wat vreemde gewichtsverdeling -bij 2 personen rust 62% van de belasting op het achterwiel-  werd boven het voorwiel de aparte benzinetank met bagagerek bedacht. In het buitenland (de Cezeta werd naar 40 landen geexporteerd) was Jawa als merknaam echter meer bekend. Vanwege de samenwerking tussen CZ en Jawa werd het maschien in de rest van Europa dan ook verkocht onder de ietwat exotische naam Jawa La Boheme. De volgende modellen zijn geproduceerd :

czijspan

   1955  501/01




De uiteindelijke versie beschikte over 9,5pk bij 5.000tpm. Er was een voetgeschakelde 4-versnellingsbak aan boord met automatische koppeling. Eind-aandrijving via ketting, een gewicht van 133-140kg (afhankelijk van de dynastart). De topsnelheid was circa 90km/h. Het verbruik bedroeg ca. 3-3,5ltr/100km. mengsmering uit de 12ltr. tank boven het voorwiel.

riksha