Historie
Toeschouwers die de
Cezeta voor het eerst in het wild zien,
zijn vaak verbaasd wat daar nu wel rijdt. De barokke vormen, tesamen
met het nodige chroom en de Barbie-kleuren, doen sterk denken aan de
Amerikaanse 50er en 60er jaren auto's. Toch begonnen de Tsjechische CZ
fabrieken reeds in 1938/39 met de ontwikkeling van een eigen scooter
o.l.v. Ing. J.F. Koch. Dankzij de snelle
ontwikkeling van de lastechniek in die tijd,
werd gekozen voor een zelfdragende carrosserie, gelast uit
staalplaat.
Een constructie die zelfs voor auto's nog weinig werd
toegepast.
Motorblokken evolueerden van de 125cc CZ motor via een 150cc
blok in
1950 tot het blok van de Jawa 175 / Type 356 met
dubbele uitlaat. Vanaf
1961 werd bloktype 450 toegepast, een 9,5pk 1-cylinder 2-takt
van
171,7cc met geforceerde koeling en 1 uitlaat. Dit
blok werd in
Strakonice gebouwd.
Eromheen werd
de zelfdragende carrosserie uit Ceske
Budejovice gedrapeerd. Na diverse prototypes die nog wat
hoekig van
vorm waren werd uiteindelijk Type 501 uitgebracht
vanaf 1955. Van dit
type werden verschillende varianten gemaakt. Vanaf 1960
vinden we Type
502, het laatste model opnieuw in diverse variaties. Zelfs
werd enige
jaren een driewieler -de 505- geproduceerd. De karakteristieke ronde
vormen bleven echter steeds behouden.
Vooral in de zijspanversie of met
een aangekoppeld PAV 40 aanhangertje voor de grote trek vormt de
Cezeta
een prachtige kombinatie. Vanwege de wat vreemde gewichtsverdeling -bij
2 personen rust 62% van de belasting op het achterwiel- werd
boven het
voorwiel de aparte benzinetank met bagagerek bedacht. In het buitenland
(de Cezeta werd naar 40 landen geexporteerd) was Jawa als merknaam
echter meer bekend. Vanwege de samenwerking tussen CZ en Jawa werd het
maschien in de rest van Europa dan ook verkocht onder de ietwat
exotische naam Jawa La Boheme. De volgende modellen zijn geproduceerd :
1955 501/01
De uiteindelijke versie
beschikte over 9,5pk bij 5.000tpm. Er
was een voetgeschakelde 4-versnellingsbak aan boord met automatische
koppeling. Eind-aandrijving via ketting, een gewicht van 133-140kg
(afhankelijk van de dynastart). De topsnelheid was circa 90km/h. Het
verbruik bedroeg ca. 3-3,5ltr/100km. mengsmering uit de 12ltr. tank
boven het voorwiel.
|